Blomma av sidenband

Just nu har jag en överenergi när det kommer till mitt pyssel. Tusen idéer och lika många påbörjade projekt. (Något som kaoset i vardagsrummet, pysselhörnan och köket vittnar om) Problemet är att slutföra de små projekten innan en ny idé letar sig fram från mitt inre. Ett projekt som lyckats bli klart är hårsmycket med en stor blomma av sidenband. Här kommer en liten tutorial för den som vill göra något liknande. Man behöver sidenband, sytråd, en tygbit och lite pärlor till dekoration.
DSC_0024
Gör sedan små öglor av sidenbanden, bränn gärna kanterna så att öglorna inte fransar. Sy sedan fast öglorna i en cirkel. Vill man göra blomman större sätter man helt enkelt fast fler rader av öglorna. Jag valde att ha tre rader med öglor. Färgerna fick bli svart och rosa.
DSC_0026
Stygnen i mitten döljs bäst med lite pärlor. Vilket även skänker lite extra stjärnglans till hårsmycket.
DSC_0073
När alla är öglor och pärlor är påsydda ser det till slut ut såhär.
DSC_0077
Sista steget är att sätta på skapelsen på ett diadem. Detta görs bäst med hjälp av några stygn (för att fixera blomman) och sedan lim (för att den ska sitta stabilt).
DSC_0150
Ett hårsmycke som används flitig både till jobbet och på våriga kalas!
IMG_1700

Om Jonna Svensdotter

Arkivarie till yrket, mamma till Vera, fru till Mattias och numera Lysekilsbo.
Det här inlägget postades i Pyssel, Smycken, Vad jag har på mig och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Blomma av sidenband

  1. Fint! Du är kungen av hårpynt du!

  2. tittatv skriver:

    Som alltid lika tjusigt! Liza

  3. Så fint det blev! Jag gillar idén! 🙂

  4. bibbishantverk skriver:

    Men jisses så fint det där smycket var på dig.

  5. kavallinskan skriver:

    Tjusigt!
    kram viktoria

  6. picotbytorhild skriver:

    Snyggt! Och jag gillar verkligen ditt hårsmycke som du gjorde av paljetter! Kul att du tittade förbi min blogg så att jag kunde hitta din.

  7. Kaffe skriver:

    Tack för att du var inne och gillade min blogg så att jag ”upptäckte” dej och din fantastiska blogg, så mycket fint och vackert!

  8. Karin skriver:

    Jag känner igen det där med tusen idéer som aldrig blir färdiga… Blomman är väldigt söt!

  9. ensarabara skriver:

    Den åkomman lider jag också av. 100 påbörjade projekt. Både stora och små.

  10. Hiiiiiahhhhhhh! We at sparkling pony think that you are a creative lady with fun ideas! Would you like to do a guest blog post at our website? We are newley opened but in full swing!

    Sparklings,

    The Sparkle Pony team

  11. mariaemilsson skriver:

    Så tjusig blomma 🙂
    Kram Maria

  12. Tanja Simone skriver:

    Snyggt! Fick lust att göra en i ljusgrönt och gult 🙂

Kommentera

