Döda löv med påfågelsglans

Och så var det dags igen för att maniskt pyssla ihop ett hårsmycke. Denna gången i form av löv. Färgen svart valdes för att den känns mest funktionell, och det blåa för att sobert muntra upp det hela en aning.
DSC_0004
Resultatet blev att hårsmycket såg ut som svarta döda löv, eller kanske lite som påfågelsfjädrar.
DSC_0029
Jag valde lite olika former och material på pärlorna. Runda stora pärlor (plast) blandades med avlånga stavpärlor (glas), och guldiga fyrkantiga (metall) med små små pärlor i blå toner (glas) .
DSC_0034

DSC_0067

Jag gillar verkligen idén av lite större hårsmycken som verkligen syns och tar lite plats utan att hamna i någons ansikte. Som en blandning mellan diadem och coiffe.

Allra vackrast är den självklart från sidan.
IMG_1480

Om Jonna Svensdotter

Arkivarie till yrket, mamma till Vera, fru till Mattias och numera Lysekilsbo.
Det här inlägget postades i Fest, Om mig, Pyssel, Smycken, Vad jag har på mig och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Döda löv med påfågelsglans

  1. Rebecca skriver:

    så tjusigt 😉

  2. J.D skriver:

    Vad kreativ du är! Dina hårkreationer är andlöst vackra! Och tack för besöket på min blogg!

  3. J.D skriver:

    PS. Jag tycker det ser mer ut som påfågel än döda löv 🙂

  4. Paula skriver:

    Hej, kul att du har hittat till min blogg! Det var kul att kika runt här också, vad mycket fina saker du gör. Jag gillar verkligen de broderade hårprydnaderna!

  5. bibbishantverk skriver:

    Hej hopp, vilken tur att du tittade in på min blogg för på det sättet hittade jag ju din. Vilken fin blogg du har. Du är otroligt duktig på att göra hårsmycken. Jag gillar dina bilder på allt gammalt och dina klänningar är fantastiska.

  6. Anna skriver:

    Vad kul att du hittade min blogg 🙂 Jag kan bara instämma med föregående kommentarer: Dina hårsmycken är helt underbara!

  7. angelsandz skriver:

    Wow säger jag bara!!! Hur snyggt som helst.. Säljer du oxå? Har ett förslag nämligen 😉

  8. emsi skriver:

    Supersnyggt 🙂

  9. elinzaulich skriver:

    Snyggt! Nu blir jag sugen på att göra ett liknande. Hur fäster du på baksidan så att inte det vita tyget syns?

    • La Donna Jonna skriver:

      Tack!
      Det vita tyget är vanligt brodyrtyg, och broderar man på pärlorna tätt och fäster tråden/stygnen under pärlan syns den sällan. Jag syr alltid fast pärlorna med två stygn, så jag tar en pärla fäster den genom att dra ner nålen framför pärlan, för längs brodyrens undersida tillbaka nålen till pärlans andra sida (starten) och drar igenom tråden igen. Så tråden på baksidan löper alltid parallellt med pärlorna på ovansidan. Hjälpte det något eller blev det bara rörigare??
      Att ha en tråd i samma färg som pärlorna kan även lura ögat en aning.

  10. Fredrika skriver:

    Men oh så mycket fina saker du gör!

  11. VisaLiza skriver:

    Tjusigt som vanligt! känner mig så inspirerad till att börja tillverka hårprydnader jag med 😀 Liza

  12. Klara skriver:

    Vilken underbart fin idé!

  13. emeliekristina skriver:

    Wow, sjukt häftig! Blir tokinspirerad!

Kommentera

