J´adore Dior

En av mina favorit sysselsättningar när jag har lite tid över är att slösurfa på auktionssajter. Mina bästa auktioner brukar vara vintage- och smyckesauktionerna som anordnas av de större auktionsverken. Det finns något fascinerande med snordyra smycken, diamanter och ädelstenar stora som bebishänder och guldsmycken som väger så mycket att man knappt kan ha dem på sig. Jag suktar mest och drömmer… Men vissa gånger dyker det dock upp smycken som inte är så ouppnåeliga och som kraftigt inspirerar pysselgenen. Som halsbanden med halvädla stenar från exempelvis Dior. Jag snubblade över detta vackra halsband, men eftersom jag går i sparande tider sjunger de där hundralappar med sin frånvaro. Så det blev till att rota i pysselhörnans små vrår och burkar.

4021976_fullsize

(Klicka på bild för källa)

Där fann jag melerade vita plastpärlor, ljusrosa sötvattenspärlor, och mörklila/svarta glaspärlor som till sin utformning påminde om prismor. Trots olika texturer och färger bildade de tillsammans en ganska fin helhet.

DSC_0016

Är så glad för att de rosa sötvattenpärlorna återigen fick en plats i ett halsband eftersom de tidigare var ett collier som gick sönder. De svarta pärlorna inhandlades på rea och har inte heller används tills nu. De vita?, ja de låg mest hemma och skrotade.

DSC_0017

Pärlorna räckte bara till två rader, fast det är väl inte så noga egentligen? Jag är trots allt ganska nöjd med att jag sparade några hundra och fick ett vackert och unikt halsband på köpet!

Om Jonna Svensdotter

Arkivarie till yrket, mamma till Vera, fru till Mattias och numera Lysekilsbo.
Det här inlägget postades i Fest, Pyssel, Smycken och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till J´adore Dior

  1. Det blev verkligen vackert Jonna! Jag såg Breakfast at Tiffanys igår, när Audrey Hepburn, som förresten är ganska lik dig 🙂 älskar diamanter och smycken på New Yorks finaste smyckesaffär… har du sett den? Stor kram!

  2. designanddiy skriver:

    Ditt halsband blev ju jättefint! Ibland är det ren tur att man har lite gamla pärlor liggandes hemma!

  3. VisaLiza skriver:

    Jättefint! Så smart att återbruka. Liza

Kommentera

