Med blommor i håret och dig i min hand

En söndag i början juni bjöd både på sol, ledighet och pysselmani! Jag hade sett framemot hela veckan att få hela timmar att småpyssla mig igenom. Det kan tyckas absurt för de som inte är lika pysseltokiga som jag men ibland kan jag inte lägga band på mig själv. Det går helt enkelt inte. Men för att inte helt isolera mig från omvärlden valde jag att pyssla utomhus i det höga gräset, med en varmvind som ilade kring mig och med en pojke bredvid som då och då uppmuntrade med pussar. Målet för dagen var att göra en pärlblomma som tills sist skulle bli till en hårklämma. Så här gör man…

Välj färg på pärlorna du vill använda, köp en tunn metalltråd som går att trä pärlor på. Och sen är det bara att börja.

Man börjar med att göra bladen för sig. Dessa görs genom att trä pärlor efter varandra på trådens ena ända.

Trä sedan trådens andra ända genom pärlorna på så sätt låses pärlorna fast i pärlrader.

Jag började med en pärla och sedan gjorde jag ojämna pärlrader 3,5,7 osv så att en pyramid skapades.

När man bestämmer sig för att man kommit till mitten av bladet, och det är så tjockt som man vill ha det, så går man med ojämna antal pärlor neråt tills man åter kommer till 1.

Voila! Så här ser det ut när ett blad är gjort!

Gör sedan 5st blad. Dessa ska sedan med hjälp av ståltråden fästas i varandra.

Och när alla 5 är sammanlänkade ser det ut så här!

Sen hade jag köpt en sådan här liten klämma som man sedan fäster blomman på. Den fästs bäst med metalltråden och lite lim.

Så här ser den ut på!

Om Jonna Svensdotter

Arkivarie till yrket, mamma till Vera, fru till Mattias och numera Lysekilsbo.
Det här inlägget postades i Pyssel, Smycken, Utflykt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Med blommor i håret och dig i min hand

  1. Nej det är verkligen inte fy skam, du är så fin som sjöjungfru! Jag gillar dina hårprydnader! Kram!

  2. nymanshorna skriver:

    Så fint! Verkligen fin hårklämma, hade jag passat i detaljer sådär så hade jag gärna gjort ett liknande 😀

    Svar: Måla porslin/glas blir både en rolig och personlig present 😀 Roligt att göra är det också.

Kommentera

