På besök hos kungen

Utflykter är något av det absolut bästa jag vet. Att kombinera utflykt och att umgås med sina kära är så ett vinnande koncept. En dag bar det av till Drottningholm som enligt mig är en av de vackraste platserna i hela Stockholm. Slottsparken är så stor att besökarna och turisterna inte behöver springa på varandra vilket är ett stort plus. Slottet ligger fint vid vattnet och överallt har man anlagt små dammar där massvis med ankor, gäss och näckrosor finns. Helt perfekt för utflykter och picknickar.

Visst vill man bara åka omkring planlöst i en eka på denna kanal? Som en scen tagen ur Elvira Madigan.

Pompa och ståt när alla fontänerna var i full gång!

Slottet är inte fy skam det heller. Märk väl att flaggan är i topp och att kungen är hemma! Lilltjejen ville prompt hälsa på och förstod inte alls varför det inte gick. Inte jag heller egentligen.

Sen ledde alla vägar mot Kina slott.

Vi valde att gå via kärleksstigen såklart. Den bästa vägen.

Dessa två var givna följeslagare.

Vackra Kina slott som är ett av mina bästa. Vi konstaterade att om Pippi skulle bo i ett slott skulle det nog vara detta.

En paviljong som man gärna hade bott i.

Sen var det dags för fika!

Här har ni mig i gröngräset.

 

Vi åt mest kakor.

Och drack saft såklart.

Sen bar det av till ängen där fina blomster fanns överallt.

Jag älskar gullvivor, men tyvärr är vi inte bortskämda med dem i Stockholm. De har varit fridlysta sedan jag var liten och jag tror att de fortfarande är det.

Vi passade på att plocka lite blommor, dock inte gullvivor.

Färdig utflyktade bar det sedan hemåt! Men jag tror att vi kommer att komma tillbaka flera gånger i sommar.

Om Jonna Svensdotter

Arkivarie till yrket, mamma till Vera, fru till Mattias och numera Lysekilsbo.
Det här inlägget postades i Familj & Vänner, Om mig, Utflykt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till På besök hos kungen

  1. Angeliqa skriver:

    Åh, så fint! Det var många år sedan jag besökte Drottningholm nu så det får nog bli ett besök där snart.

  2. Vilken härlig utflykt!!! Och du är så fin på picknickfilten 🙂

  3. Jeanette skriver:

    Du är så himla duktig på fina frisyrer!

    Det står att den är fridlyst i Skåne, Hallands och Örebro län men att det är okej att plocka den i resten av Sverige. Dock får man inte gräva upp växten eller plocka den för försäljning.

  4. Linnéa skriver:

    tack snälla du! här var det också himla fint! kina slott är fantastiskt! och häromdagen såg jag Elvira Madigan. Dödsfin film!

Kommentera

