Fönstret fullt av glaslyktor

Tidigare har jag berättat hur svårt jag tycker det är att slänga glasburkar från hushållsprodukter och hur jag försöker finna nya områden där jag kan använda dem. Jag har både gjort kryddburkar och sköljmedelsförvaring. Efter att ha inventerat skafferiet upptäckte jag hade jag hade fler glasburkar redo för pyssel än vad jag tidigare trott. Det var dags att göra lyktor av burkarna.

Det enda som behövs göras är att aluminiumtråd som träs runt glasburkens topp. Eftersom glasburken från början är konstruerad för att ha ett lock finns det skåror som håller tråden på plats.  Himla fiffigt! Jag valde även att göra en krok av tråden så att lyktan lätt kan hängas vart man än vill ha dem. Just nu hänger dem i gardinstången för att ge optimalt mys under filmkvällar, men dem ska nog ut på balkongen tids nog.

Jag rekommenderar varmt att använda aluminiumtråd då den är betydligt lättare och smidigare att använda än vanlig ståltråd.

Lyktorna är perfekta dagar och kvällar då regnet faller hårt i backen och det enda man vill göra är att vara inomhus!

Om La Donna Jonna

Jag heter Jonna och den här bloggen handlar om mig och min fäbless för vackra klänningar, vippiga kjolar, fina skira blusar, loppisfynd, retroinredning, roliga pysselprojekt, och skäggiga gotlänningar vid namn Mattias. Jag gillar kommentarer så kommentera gärna, och följ mig gärna på Bloglovin.
Det här inlägget postades i Fest, Inredning, Pyssel och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fönstret fullt av glaslyktor

  1. Vad fint! Lyktor kan man ju aldrig få för många av :)

  2. C skriver:

    Så praktiskt och fint. Här gör vi av med barnmatsburkar på löpande band och jag sparar dem såklart. Det är så bra storlek på dem. Nu senaste gjorde jag en rensning i förrådet och sorterade upp muttrar, skruvar, plugg mm i dem. Ordning och reda! :)

  3. minagladadagar skriver:

    Åh vad fint såhär inför hösten. Vilken bra idé. :-)

  4. helly skriver:

    Sicken bra idé! Fiffigt måste jag säga.

Kommentera

