Rosmagneter

I förra veckan fick jag en riktig utmaning av Mattias. Han hade varit och shoppat lite pysselgrejer till mig på rean. En av de sakerna han hade köpt med sig var magneter. Vi har länge pratat om att skaffa kylskåpsmagneter men inte hittat några fina att köpa så det projektet har legat lite på is. Eftersom Mattias endast hade köpt själva magneterna frågade jag vad för magneter jag ska göra. Svaret blev ”inte vet jag, du får väl vara lite kreativ jonna”. Lättare sagt än gjort då de enda magneterna jag tidigare gjort är tomtemagneter i skolan, kanske sådär fint att ha året runt på kylskåpet. Efter att ha tänkt vidare en dag kom jag till slut på det, jag skulle göra rosmagneter. Jag är ju totaltfast i en blomfas just nu så det passar utmärkt.

Först behöver man köpa ett gäng med tygblommor, dessa kommer från Panduro.

Och så måste man ju självfallet ha magneter.

Mycket lim behövs för att blomman ska kunna fastna på magneten.

Eftersom tygblommor vanligtvis har en pistill i plast går det inte att enkelt limma fast blomman som den är på magneten utan den måste dissekeras.

Pistillen måste bort och bladen separeras för att sedan byggas upp igen på magneten. För att bladen ska fästa i varandra behövs lim mellan alla blomlager.

När blomman sedan är färdigmonterad ser den ut så här!

Jag satte även i en liten fin pärla i mitten för att göra den extra fin och täcka det hålet som uppstod när pistillen togs bort.

Betydligt roligare och personligare än de flesta magneter!

Äntligen kan Mattias porträtt ritad av min systerdotter hänga på hedersplatsen!

Om La Donna Jonna

Jag heter Jonna och den här bloggen handlar om mig och min fäbless för vackra klänningar, vippiga kjolar, fina skira blusar, loppisfynd, retroinredning, roliga pysselprojekt, och skäggiga gotlänningar vid namn Mattias. Jag gillar kommentarer så kommentera gärna, och följ mig gärna på Bloglovin.
Det här inlägget postades i Inredning, Loppis, Pyssel och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Rosmagneter

  1. Jeanette skriver:

    Kanon fint det blev och väldigt somrigt!
    Jag gör också egna magneter. Fast jag laminerar bilder. Och utan magnet blir de även bra bokmärken :)

  2. wictoria skriver:

    så vackra, älskar dem!

  3. Jill och Jens skriver:

    Inte visste jag att du var så kreativ. Blommorna var sjuktsnygga!!!!

  4. Ester skriver:

    Hej Jonna! Vad glad jag blev när jag såg att du tittat in till mig :)) Vad pysslig du är, mycket roligare med hemmagjorda magneter. Kram Ester

Kommentera

